Objevujte s námi svět digitálního marketingu.

5 nejčastějších prohřešků “technického SEO” Doporučujeme

Přestože může SEO chvílemi připomínat Schroedingerovu kočku a jeho existence vzbuzuje podobné debaty, technické SEO mrtvé rozhodně není. Pokud se tedy nechceme připravit o tolik kýžené pozice a organickou návštěvnost, pak bychom rozhodně neměli ignorovat níže uvedené chyby. Ty totiž mohou být hlavním kamenem úrazu, který brzdí náš web. “Content is King” zní sice fajn (ať už to znamená cokoliv), ale zkuste dělat SEO při “no-index”.

Schrödingerova kočka ne/vejde do baru

Kde nacházíme chyby nejčastěji?

  • 1 Duplicitní obsah
  • 2 Crawling a indexace
  • 3 Rychlost webu
  • 4 Optimalizace pro mobilní zařízení
  • 5 Optimalizace obrázků

 


#1 Duplicitní obsah

Duplicity můžeme rozdělit na dvě skupiny – interní a externí.

Externí duplicitou je obsah, který je totožný s obsahem jiného webu. Externí duplicity patří mezi evergreen eshopů, kde vznikají nejčastěji přidáváním nových produktů včetně fotek a popisku dodavatele. Pokud na to máme kapacity, měli bychom se vždy snažit tvořit unikátní obsah – v tomhle případě popisky a kvalitní fotografie produktů.

Příčinou vzniku externích duplicit může být i publikování cizích článků. To by se rozhodně dít nemělo, pokud k tomu nemáme svolení autora. V případě, že svolení máme, snažme se předejít duplicitám použitím kanonického odkazu.

Pozor: Ke vzniku duplicit může docházet i publikováním vlastních článků na sociálních sítích, například LinkedInu.

TipMáte podezření, že někdo kopíruje váš obsah? K ověření můžete použít například nástroj PlagSpotter nebo Copyspace.

Interní duplicitou je totožný obsah na několika URL našeho webu. K těmto duplicitám jsou vyhledávače chápavější, nicméně nám mohou způsobit potíže se správnou indexací našeho obsahu. Často se setkáváme s nesprávně nastavenou filtrací, kdy k URL přibude specifický parametr. Vznikne nám tedy nová URL adresa s často prakticky totožným obsahem. Chybou není samotné použití podobného parametru, ale absence kanonického odkazu, který by jasně určil, která stránka je hlavní.

Příklad správného užití kanonického odkazu:

  1. https://www.mall.cz/zimni-pneu-osobni-auta
  2. https://www.mall.cz/zimni-pneu-osobni-auta?p-min=1800&p-max=3700

První odkaz je původní stránka se zimními pneumatikami pro osobní vozy. Druhý odkaz jsou filtrované výsledky v cenovém rozpětí 1800 až 3700 Kč. Stránka s filtrovaným výsledkem je správně označena kanonickým odkazem viz obrázek níže. Stejně tak by měla být označena i původní stránka č. 1.

Kanonický odkaz


#2 Chybný crawling a indexace

Existuje celá řada věcí, které mohou vyhledávačům bránit správně procházet a indexovat náš web. Mezi hlavní patří nenalezené stránky 404, zakázaný přístup pomocí robot.txt, absence sitemapy, nebo zobrazování obsahu způsobem/technologií, kterou roboti vyhledávačů nezvládnou zpracovat.

Nejčastěji se setkáváme s chybou 404 – stránka nenalezena. Ta vzniká smazáním, nebo změnou adresy URL zaindexované stránky bez správného přesměrování. V některých případech může být tento stav v pořádku, častěji ale vzniká nedopatřením. Menší komplikací je, pokud se to přihodí v případě pár podstránek. Opravdovou SEO katastrofou ale bývá změna struktury celého webu, což je vcelku běžný nešvar při neprofesionálních úpravách/redesignu webu.

TipOtestovat sitemapu, zkontrolovat robot.txt a 404 můžeme pomocí nástroje Search Console v záložce procházení, viz přiložený screen.

Search Console - Chyby procházení


#3 Rychlost webu

Rychlost webu je klíčovým SEO faktorem, který není radno podceňovat. Nabývá na důležitosti s rozmachem mobilních vyhledávání a má vliv nejen na SEO, ale i na celkovou uživatelskou přívětivost webu a konverzní poměr.

TipRychlost svého webu můžeme otestovat například nástrojem PageSpeed Insights od Googlu.

Rychlost webu

*My máme co zlepšit. Dopadli jste lépe? Pochlubte se v komentářích pod článkem.


#4 Optimalizace pro mobilní zařízení

Jsou pro nás návštěvníci užívající mobilní zařízení důležití? Ve většině případů rozhodně ano. Pokud nemáme web přizpůsobený mobilním zařízením, připravujeme se nejen o lepší vyhledávací výsledky, ale i konverze na mobilních zařízeních. Užívání stránek, které nejsou mobile-friendly, je pro jejich uživatele složité. Z toho důvodu jde o jeden z klíčových SEO faktorů. Obzvlášť z pohledu Googlu, který již pracuje na oddělení mobilního a desktopového indexu pro řazení vyhledávacích výsledků.

TipO tom, jestli Google nahlíží na náš web jako na mobile-friendly se můžeme přesvědčit v testu použitelnosti v mobilech.

Test použitelnosti v mobilech


#5 Optimalizace obrázků

Jak jsme si řekli v předchozím bodě, rychlost je důležitá. Snadno ji můžeme zvýšit optimalizací obrázků. Neoptimalizované obrázky ve špatně zvoleném formátu zabírají i několikanásobek datové velikosti, než je potřeba. Stávají se tak brzdou našeho webu a žroutem mobilních dat našich uživatelů.

SEO je?

*Například u tohoto obrázku je výhodnější použít formát PNG kvůli barevné jednolitosti. U barevnějších fotografií naopak ušetříme místo využitím JPG.

Datová velikost ale není vše. Zapomíná se i na vyplnění alternativního popisku, tím dáváme vyhledávačům najevo, co je na daném obrázku zobrazeno.


TipDoporučujeme také bezplatný nástroj Screaming Frog SEO Spider (vážně se tak jmenuje), který je perfektní pro crawling webu a hledání technických chyb. Naopak důrazně nedoporučujeme řídit se skórem v nástrojích typu SEO-servis. Z „graderů“ stojí za zmínku MOZ, za ten si ale připlatíte.

Použité štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zpět nahoru