Objevujte s námi svět digitálního marketingu.

Základy sociálních sítí #1: Jak na marketing na Facebooku? Doporučujeme

Připravili jsme pro vás malého průvodce světem sociálních sítí. Společně si projdeme všechny důležité sociální sítě, které můžete využít pro svůj byznys, ukážeme si jejich základní funkce a prozkoumáme možnosti, jaké nám nabízejí. V prvním díle se zaměříme na nejznámější sociální síť: Facebook.


Lídr sociálních sítí Facebook funguje od roku 2004, kdy byl založen tehdejším studentem Harvardu Markem Zuckerbergem. Dnes má více jak 1,2 miliardy aktivních uživatelů, kteří se na sociální síť připojí každý den. Je proto důležitou platformou pro online marketing, neboť nabízí nekonečné možnosti pracovat s vlastní komunitou i oslovit nové potenciální publikum.

V Česku Facebook používá 4,6 milionů uživatelů, což je více než polovina všech uživatelů internetu [zdroj: Newsfeed.cz]

Firemní profil

Založení firemní stránky a sdílení příspěvků

Základem firemního marketingu na Facebooku je založení vlastní facebookové stránky. Stránka může sloužit jako vizitka, kde uživatelé najdou základní informace o firmě (kdo jste, co děláte, odkaz na web, otevírací doba atd.). Důležitější je ale to, že zde můžete jednoduše přijít do kontaktu se svými zákazníky, ať už stávajícími nebo potenciálními. Stejně jako na osobním profilu Facebooku, i tady můžete sdílet příspěvky, odkazy, fotky nebo videa, odpovídat na komentáře nebo například pořádat soutěže.

Čeští uživatelé nejčastěji s příspěvkem interagují formou lajku. Mezi nejčastěji sdílené příspěvky patří v Česku obrázky [zdroj: Social Bakers]

Direct komunikace se zákazníky

Facebooková stránka je tak velmi dobrým kanálem pro přímou komunikaci se zákazníky. Kromě zmíněných komentářů, vám uživatelé mohou také dávat veřejné hodnocení nebo posílat soukromé zprávy v chatu.

Live stream

Ve světě sociálních sítí jsou čím dál populárnější audiovizuální obsahy. Kromě předem vytvořených videí můžete na Facebooku využít i live streamů, tedy živého vysílání.

Facebookové události

Poslední možností je pak vytváření facebookových eventů. Jako firma můžete vytvořit vlastní událost, na kterou poté pozvete fanoušky nebo ji budete propagovat mezi další uživatele. Výhodou událostí je to, že můžete snadno informovat své fanoušky o chystané akci, podělit se s nimi o detaily, sdílet s nimi fotky, videa nebo program akce. Do události si můžete dovolit přidat mnohem více obsahu než na svou stránku, protože příspěvky sdílíte pouze s lidmi, kteří o vaši akci již projevili zájem. Navíc máte větší šanci, že na vaši událost uživatelé nezapomenou, neboť jim těsně před konáním akce přijde upozornění.

Facebook a SEOVýhodou firemní stránky na Facebooku je také to, že ji během několika dní zaindexují vyhledávače. Vaše firma se tak při zadání brandového dotazu objeví na prvních místech ve vyhledávání, což se může hodit především pro začínající firmy, které ještě nemají vlastní web.

Placený obsah a reklama

Není žádným tajemstvím, že největší příjem má Facebook z reklamy. Inzerovat na Facebooku lze již od roku 2004, tedy v podstatě od jeho založení. Revoluce v inzerci přišla ale až v roce 2009, kdy Facebook spustil možnost cílit reklamy na uživatele podle jazyku a geografické oblasti. Od té doby přibyly na Facebooku desítky nových možností, jak svou reklamu zacílit a oslovit tak potenciální zákazníky nebo věrné fanoušky.

Příjem z reklamy Facebooku od roku 2009 do roku 2015 (v milionech amerických dolarů) [zdroj: Statista.com]

Sponzorované příspěvky

Pokud si založíte firemní profil na Facebooku, ihned se vám u prvního přidaného příspěvku objeví možnost “propagovat”. Propagace existujícího příspěvku je jednoduchou formou, jak zvýšit dosah svého odkazu, fotky, videa nebo události a získat tak nové fanoušky a potenciální zákazníky.

Nutno podotknout, že v dnešní době nebudete mít s čistě organickým dosahem příliš úspěch. Algoritmus zobrazování příspěvků ve feedu uživatelů se neustále mění, bohužel na úkor právě neplaceného obsahu. Počítejte tedy s tím, že pokud chcete vlastní obsah doručit alespoň svým fanouškům, budete muset za své příspěvky platit. Částky to ale nejsou závratné, na propagaci příspěvku mezi fanoušky vám bude stačit 100 až 200 korun (částka se bude samozřejmě lišit podle velikosti publika).

Bannerová reklama

Další pokročilejší možností je práce s Facebookovu bannerovou reklamou. Kromě Business Manageru, nástroje pro správu firemních profilů, existuje také nástroj pro správu reklam nazývaný Správce reklam (Ads Manager). Dříve se pro správu pokročilejších kampaní používal také Power Editor, Facebook ale na podzim 2017 oznámil, že tento nástroj sloučí s existujícím Ads Managerem.

Ve Správci reklam můžete vytvářet složitější kampaně, vybírat z nejrůznějších formátů reklam a cílit podle desítek zvolených kritérii. Díky informacím, které o sobě uživatelé dávají k dispozici, je cílení reklam na Facebooku  velmi přesné, a tudíž efektivní. Zacílit můžete nejen na přesné demografické údaje uživatele (věk, pohlaví, místo, jazyk, atd.), ale také na jeho konkrétní zájmy, vystudované školy, povolání nebo například to, jestli je uživatel zadaný, ženatý nebo single.

Facebook remarketing

Facebook je zároveň vhodným kanálem k opětovnému oslovení vašich zákazníků nebo uživatelů, kteří navštívili váš web. Popsat remarketing na Facebooku by vydalo na vlastní článek, nám bude stačit informace, že kromě klasického remarketingu nabízí i Facebook i dynamický remarketing nebo cílení na podobná publika a emailové seznamy.

Tip:  Nevíte, co je to remarketing? Přečtěte si náš článek Úvod do remarketingu

Produktová reklama a dynamický remarketing

V neposlední řadě nabízí Facebook také možnost propagace konkrétních produktů. Podobně jako v Adwords nebo Skliku (Google Nákupy a Seznam zbožáky), nahrajete do rozhraní produktový feed a můžete tak propagovat vlastní produkty, u nichž se v reklamě automaticky zobrazí popisek, obrázek i aktuální cena.

Produktová reklama se dá efektivně využít jako nástroj remarketingu, kdy uživateli ukážeme výrobek, který si na našem webu prohlížel nebo jej například i vložil do košíku, ale nedokončil objednávku. V takovémto případě mluvíme o dynamickém remarketingu, kdy se produkty uživatelům automaticky zobrazují právě na základě vytvořených remarketingových publik. A právě sociální sítě jsou ideálním místem, kde své uniklé zákazníky můžeme zpět přivést k nám na web, aby svou konverzi na dokončili.

Nástroje pro správu Facebooku


Pomohl vám článek? Sdílejte jej s ostatními!

Použité štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zpět nahoru