Objevujte s námi svět digitálního marketingu.

Úvod do remarketingu: Objevte jeden z nejkonverznějších typů cílení

Pokud se už nějakou chvíli zajímáte o online marketing, pak vám nemohl uniknout pojem „remarketing“. Není se čemu divit, jeho oblíbenost mezi marketéry je pochopitelná. Pokud je nastaven správně, dokáže zvýšit konverzní poměr webu, zviditelnit značku, přinést více zakázek… a to vše při relativně nízké ceně. Proto si remarketing rozhodně zaslouží naši pozornost.

 


Co je to remarketing?

Remarketing je způsob cílení PPC reklamy na uživatele, kteří již dříve navštívili web inzerenta.  Výhodou tohoto cílení je vyšší pravděpodobnosti interakce s obsahem inzerátu a jeho vysoký konverzní potenciál. Kromě skvělých předpokladů k výkonnostnímu marketingu lze také remarketing využít i pro upevnění vztahu uživatele se značkou inzerenta.

Vytváření nového remarketingového seznamu v Adwords

Kromě označení remarketing se můžeme setkat i s pojmem retargeting. Tento název v Česku využívá například reklamní systém Sklik, který spadá pod vyhledávač Seznam.cz. Jeho základní princip zůstává stejný jako v dalších systémech, ať už je to například remarketing na Googlu, Facebooku, Twitteru nebo jinde.

Sklik používá označení retargeting

Za remarketing lze do jisté míry považovat i cílení na základě seznamu emailových adres, byť zde není nutně podmínka, že uživatel již dříve navštívil web inzerenta.

Jak remarketing funguje?

Remarketing pracuje se soubory cookies. Speciální měřící kód, někdy též označován jako pixel, vložený na stránky inzerenta, umožňuje ukládat soubor cookies do počítače konkrétního uživatele. Na základě tohoto souboru cookies jsou pak uživateli zobrazovány reklamy dle remarketingových seznamů definovaných klientem. Každý reklamní systém používá svůj specifický měřící kód.

Značka Google Analytics pro remarketing v Adwords

Inzerent definuje remarketingové seznamy na základě určitých pravidel, respektive podmínek. Takovým pravidlem může být například návštěva webu nebo konkrétní stránky (URL). Cílení lze ale ještě dále zúžit například podmínkou času stráveného na stránce nebo vyloučením uživatelů, kteří dokončili objednávku (navštívili URL potvrzující objednávku).

Nastavení podmínek pro remarketingové seznamy v Adwords


Typy remarketingových kampaní

Pojďme si nyní říci pár slov o základních typech remarketingových kampaní. Pro naše potřeby si je rozdělíme následovně:

1 Remarketing v obsahové síti

Klasická forma remarketingu. Uživateli se po návštěvě stránek inzerenta zobrazují jeho bannery na webech v obsahové síti Skliku, Adwords nebo například na Facebooku.

V Adwords si můžeme vybrat z předvolených typů publik

Inzeráty se zobrazují dle inzerentem definovaných remarketingových seznamů neboli publik. Kdokoliv je mimo tento seznam, ten reklamu neuvidí.

2 Dynamický remarketing

Dalším typem remarketingu, hojně využívaným především eshopy, je tzv. dynamický remarketing. Funguje na stejném principu jako klasický remarketing, oproti němu má funkci navíc. Pracuje s tzv. feedy produktů nebo služeb a jejich ID. Na základě tohoto feedu pak reklamní systém uživateli automaticky sestaví na míru ušitý banner, na kterém uživatel uvidí ty produkty, které si prohlížel.

Dynamický remarketing firmy Tchibo

Dynamický remarketing lze nastavit v Google Adwords i na Facebooku. Sklik tuto funkci možnost zatím nenabízí, ale možná se zanedlouho dočkáme.

3 Remarketing ve vyhledávání

Často opomíjeným typem je remarketing ve vyhledávání neboli RLSA (zkratka z anglického názvu Remarketing List for Search Ads). Jak vyplývá z názvu, nejedná se o zobrazování bannerů v obsahové síti, ale o cílení vyhledávacích kampaní na základě remarketingových seznamů (publik). V současnosti lze nastavit pro vyhledávací síť Google Adwords a Google nákupy.

Náhled RLSA kampaně neboli vyhledávacího remarketingu v Adwords

Rozhodně bychom tento typ neměli opomíjet, neboť dokáže velmi zahýbat s výkonností jednotlivých kampaní i celého PPC účtu. Konverzní poměr okolo 10-20 % zde není ničím nereálným.

4 Cílení na podobná publika

Velmi zajímavou možností je cílení na podobná publika. Nejedná se o remarketing v pravém slova smyslu. Necílí totiž na uživatele, kteří navštívili web inzerenta, ale na uživatele, kteří se těmto návštěvníkům podobají.

Cílení na publika podobná remarketingovým seznamům v Adwords

Cílení není tak přesné jako u klasického remarketingu, ale potenciální zásah reklamy vzroste až několikanásobně.

5 Cílení podle emailových adres

Cílit lze i podle seznamů emailových adres, kterými disponujeme. Stejně jako u cílení na podobná publika zde není nutně vyžadována předchozí návštěva inzerentova webu. Výsledky mohou být rovněž zajímavé.

Cílení na uživatele podle emailových adres v Adwords

Seznam emailů ale musí být poměrně široký, aby po spárování s uživateli vznikl remarketingový seznam s dostatečným počtem uživatelů.

Další možnosti cílení

Google nabízí například i cílení na uživatele mobilních aplikací inzerenta, to ale v tuto chvíli nechme stranou. Více si o tomto typu cílení můžete přečíst zde.


Kde remarketing nastavit?

Pokud se rozhodneme zařadit remarketing do naší reklamní strategie, neměli bychom se nechat omezovat jednou reklamní sítí, ale pokusit se o co největší možný zásah.

Které systémy mají v Česku smysl?

Google remarketing

Když se řekne remarketing, asi většinu z nás napadne Google Adwords. Není se čemu divit. V jeho obsahové síti jsou zapojeny více než dva miliony webů na celém světě.

Sdílení knihovna v Adwords pro správu remarketingových seznamů

V obsahové síti Google můžeme využít klasický i dynamický remarketing, stejně tak například video remarketing. Pro kampaně ve vyhledávací síti pak můžeme nasadit RLSA.

Sklik retargeting

Retargeting v Skliku

Obsahová síť Seznamu je sice nesrovnatelně menší než ta od Googlu a Sklik zatím neumí dynamický remarketing ani RLSA, přesto se vyplatí nepřehlížet. V jeho obsahové síti totiž nalezneme nejnavštěvovanější české weby s návštěvností dosahující milionů uživatelů denně.

Facebook remarketing

Facebook je aktuálně nejnavštěvovanějším webem na světě (pokud nepočítáme domovskou stránku Googlu). Zvláště pak mladší cílové skupiny ho navštěvují i několikrát denně. Je proto pravděpodobné, že nezanedbatelné procento uživatelů uteče z webu inzerenta právě sem.

Dynamický remarketing na Facebooku

Kromě obrovského počtu uživatelů a dobré viditelnosti inzerátů nabízí i příznivé ceny za reklamu, ať už se rozhodneme pro platební model CPC, CPM nebo CPA. Široké je i spektrum možností cílení. Kromě klasického remarketingu nabízí i dynamický nebo cílení na podobná publika a emailové seznamy.

RTB systémy

Pro zajímavost: remarketing lze využít i v rámci RTB. Mezi nejrozšířenější systémy u nás patří například Adform.

Remarketing firmy CZC přes systém Adform


Rada na závěr

Než se pustíme do nastavování kampaní a tvorby remarketingových publik, měli bychom si udělat plán, za jakým účelem jednotlivé kampaně tvoříme a co přesně chceme uživatelům sdělit. Takový plán by měl vždy vycházet z naší marketingové strategie.

Tolik k teoretickému úvodu do remarketingu. Jak v praxi nastavit remarketingové kampaně si ukážeme v dalších článcích.


Máte nějaké připomínky nebo vám v článku chybí informace? Napište nám do komentářů.


 

Použité štítky: , , , , ,

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zpět nahoru